zaterdag, augustus 26, 2006

[Granite Tom] Vitamine B15

In de zoektocht naar een zo goed mogelijke voeding ben ik gestuit op vitamine B15 (pangaamzuur). Het behoort tot de groep metavitaminen zoals ook B17 ertoe behoort. Dit wil zeggen dat ze niet nodig zijn voor het lichaam maar wel gunstige effecten kunnen hebben. Dit werd reeds onderkend door de Russen in de jaren ’50 die er uitgebreide testen hebben op verricht.

De effecten van B15 blijken gunstig te zijn voor sporters omdat het de toevoer van zuurstof verhoogt, zowel van de longen naar het bloed als van het bloed naar de spieren! Het vermindert tevens de gevoeligheid voor astma en allergieën. Bovendien kan het ook beroertes voorkomen.

En nu komt het: waar zit de vitamine veel in? Biergist en gist in het algemeen. Haha. Iedereen aan het bier dan? Nee vermits bier veel calorieën en natuurlijk alcohol maar af en toe eentje kan dus geen kwaad zoals tegenwoordig wel meer wordt onderkend.
Het zit ook verder in varkenslever, havermout, tarwekiemen, tarwezemelen en zaden.

De vitamine is als dusdanig niet te koop in de winkel maar in de natuurwinkel kan je het wel vinden in één van de bovenstaande vormen. Ik heb bijvoorbeeld al een menging van biergist met tarwekiemen gevonden (Germalevure afkomstig van de abdij van Sept-Fons (Fr) en bevat tevens ook vitamine E, niacine, fosfor, magnesium, ijzer en calcium). Tarwezemelen zijn ook te vinden en zijn goedkoop (70 cent voor een zakje van 200g, merk Primeal). Of een speciaal brood met tarwekiemen bestaat maar heeft wel een aparte consistentie en smaak.

Eenvoudiger kan natuurlijk ook door volkorenbrood van tarwe te nemen vermits in volkorenbrood de kiemen en zemelen nog in.

En of ik er nu voordeel uit zal halen, zal moeilijk in te schatten zijn want stel dat de prestaties erop vooruit gaan, ligt dat dan aan trainingen of aan de vitamine B15. In ieder geval, proberen kan volgens mij geen kwaad.

2 reacties:

Op 9:16 a.m. , Anonymous Anoniem zei...

Je kan dat wel vinden in de natuurwinkel, maar meestal wordt het verkocht onder de naam "dimethylglycine (DMG)". Dat is dezelfde stof, maar een andere in alle natuurwinkels verkopen, maar bij ons heb ik het al gezien ...

groetjes, Katrien

 
Op 9:18 a.m. , Anonymous Anoniem zei...

Ik wou dus zeggen : zelfde stof maar een andere naam. Ik weet niet of ze het in alle natuurwinkels verkopen, maar bij ons heb ik het al gezien...

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage